Door Damaris Verkijk: Marketing Manager
Het lijkt zo makkelijk. Je hebt een leuke actie op jouw website en je kunt even geen mooie foto vinden van een glas wijn, een gerecht of product. Snel een mooie afbeelding googelen, er zijn er genoeg te vinden. Stop. Deze foto’s zijn allemaal gemaakt door iemand en daarom mag jij deze niet zomaar gebruiken. Je moet hiervoor aan de fotograaf toestemming vragen en hier staat vaak een geldbedrag tegenover. Terecht ook, die fotograaf moet ook zijn brood verdienen. Jij krijgt ook geld voor elk gerecht dat je verkoopt aan jouw gasten. Als ze niet betalen is het diefstal.
Behalve dat het vervelend is voor de fotograaf, is het ook vervelend voor jou, want een boete krijg je. Dat staat vast. Er zijn verschillende organisaties die deze foto’s opsporen en je een boete geven namens de fotograaf.
Wij hebben een eigen fotograaf die foto’s maakt voor onze websites en wij hebben een account bij een beeldbank voor algemenere foto’s. Dus waarom schrijven wij deze blog? Omdat een ongeluk in een klein hoekje zit. Ondanks onze intentie om altijd eigen foto’s te gebruiken, hebben wij in het afgelopen jaar drie (!) keer een boete gekregen voor het gebruiken van foto’s die niet van ons zijn.
Erg he? Ja zeker, dit was absoluut niet expres. We weten dus waar het mis kan gaan en waar je op moet letten als je jouw website checkt op (per ongeluk) ooit gestolen afbeeldingen.
We hopen dat je aan onze fouten wat hebt en dat we je een boete kunnen besparen.
Dus check je website goed. Een boete kun je niet meer terugdraaien en je krijgt geen eerste, tweede of laatste waarschuwing. Terecht ook natuurlijk. Daarnaast is het natuurlijk ook veel mooier om gasten en goede indruk te geven van de sfeer van jouw horecabedrijf met eigen foto’s.